2008 október 9-én volt a megyei irodalmi vetélkedő döntője, melyet a TINI KÖNYVTÁRI NAPOK egyik rendezvényeként a Békés Megyei Tudásház és a Magyar Irodalomtörténeti Társaság szervezett. III. helyezett lett a békéscsabai Szent-Györgyi Albert Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium csapata: Dzurek Alexandra, Hrabovszki Zita és Benedek Leila, 12. osztályos tanulók.
A vetélkedőre tíz csapat jelentkezett, közülük – pályamunkáik alapján- hatot hívtunk be a második, szóbeli fordulóra, ahol egy háromtagú zsűri előtt négy feladatot kellett a csapatoknak teljesíteniük. Először meg kellett indokolniuk a témaválasztást, és a kortársaikat meggyőzni arról, hogy miért érdemes elolvasni a választott művet/műveket. Itt nem mindegyik csapatnak sikerült elszakadni saját pályamunkájuk szövegétől, de a legjobbaktól azért nem ugyanazt hallhattuk viszont. Ezután felolvasások következtek egy-egy részlet erejéig.
Itt is voltak gyengébb teljesítmények (a hangsúly, a hanglejtés, az artikuláció nem volt mindig tiszta), de egészen kiváló előadást is hallhattunk. A harmadik feladat interjúkészítés volt, a jelen nem lévő szerzőket Kiss László személyesítette meg. A versenyzők neki tették fel tehát a három kérdést, mindegyik csapat lényegre törően fogalmazott. Az utolsó fordulóban Power Point prezentációt mutattak be a csapatok. A leghangulatosabb volt ez a rész, hiszen kép, zene és hang találkozott össze. Akadtak egyszerűbb megoldások, ezért néha harmadjára hallhattuk ugyanazt az információt, de egészen ötletes, eredeti megoldásokkal is találkoztunk.
A három első helyezett között igazán szoros volt a verseny. Róluk kicsit részletesebben:
1. helyezett lett a gyulai Erkel Ferenc Gimnázium és Informatikai Szakképző Iskola csapata, 29 ponttal. 30 volt a maximum. Az írásbeli fordulóban ugyanennyit szereztek, tehát összesen 58 ponttal győztek. A csapat tagjai: Bíró Tamara, Elek Zsuzsanna és Kempf Mária, mindannyian 11. osztályos tanulók. Kiss Ottót választották, művei közül pedig a Szövetek című kötetét. Kiss Ottót személyesen is jól ismerik, teljes és pontos pályaképet rajzoltak róla. A Szövetek értelmezése árnyalt, világos, sőt: bravúros! A dolgozat írói ugyanis olyannyira ráhangolódtak a választott mű szövegére, Kiss Ottó prózatecnikájára, hogy stílusutánzást hajtottak végre, a szó legnemesebb értelmében. Dolgozatuk felépítése a Szövetekéhez hasonló: egy-egy (elemzési szempontra épülő) rész utolsó mondata vagy szava egyben a következő rész címét is képezi. A színvonalas értelmezés olvasói kíváncsisággal és átéléssel párosul, megfogalmazva egy, a magyartanárok számára oly szépen csengő mondatot: [Kiss Ottó műve] „arra késztet minket, hogy faljuk a szavakat.” A szóbeli fordulóban sikerült megvédeniük pályamunkájukat. A csapat mindhárom tagja szerepelt, és tökéletesen meggyőzték a zsűrit felkészültségükről, irodalomszeretetükről és irodalomértésükről, önállóságukról. Power Point-prezentációjuk is kiválóan sikerült. Felkészítő tanáruk: Kiss László.
A II. helyezett a békéscsabai Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakközépiskola csapata lett 28 ponttal: Kertész Renáta, Tóth Nóra és Gyarmati Sándor, mindhárman 12. osztályos tanulók. Az írásbelin ugyanennyit szereztek, összesen tehát 56 ponttal lettek másodikok. Grecsó Krisztiánt és a Pletykaanyut választották. Az újszerű prózatechnika, a mozaikos szerkezet bemutatása, a pletyka „bevonulása” az irodalomba, a provincializmusnak a szerző általi megfogalmazása, a kötet visszhangja (siker és botrány) fontos szempontjai a pályamunkának. Felvették a kapcsolatot Grecsó Krisztiánnal, ami még kedveltebbé tette számukra a szerzőt. A szóbeli fordulón az írásbeli dolgozatot ők is színvonalasan megvédték, dramatizált felolvasásuk kiváló volt, közülük, de az egész mezőnyből is kiemelkedett Gyarmati Sándor (az egyetlen fiú a szóbeli forduló versenyzői közül!) előadói képessége.
Felkészítő tanáruk: Tóth Jánosné
A III. helyezett a békéscsabai Szent-Györgyi Albert Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium csapata: Dzurek Alexandra, Hrabovszki Zita és Benedek Leila, 12. osztályos tanulók. Az írásbelin 29, a szóbelin 27 pontot, összesen tehát 56 pontot szereztek. Mivel a szervezők nem akartak holtversenyt, esetükben a zsűri külön is pontozott; így 57 ponttal ők lettek a harmadik helyezettek. Krasznahorkai Lászlót és a Sátántangót választották, talán az előzőekhez képest nehezebb olvasmányt, melyet azonban szakszerűen, a műelemzéshez szükséges terminológiával elemeztek. Motívumokat, szimbólumokat vizsgáltak, minden esetben megfelelő szöveghelyekkel illusztrálva állításaikat – meglehet, egy fokkal kevesebb önállósággal, mint az előttük végzett két csapat. Különösen szép a „fénylő tisztás”, a csoda megjelenésének heideggeri interpretálása, illetve az erre való hivatkozás. A szóbelin ők is kiválóan teljesítettek, a szerző bemutatásában bravúrosan egybefonva szövegük elejét és végét, amint azt „ellesték” a Sátántangó szerzőjétől.
Felkészítő tanáruk: dr. Endreffyné Gyöngyösi Edit.
Mindannyiuknak gratulálunk! Bízunk abban, hogy a versenyen kapott ajándékcsomag mellé iskolájukban is megkapják a jutalmukat.
A döntőbe jutott másik három csapat is szép teljesítményt nyújtott, jó volt őket is hallgatni. A békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium két csapata szintén jó pályamunkát adott be (Závada Pál: Jadviga párnája és Kiss Ottó gyermekversei volt a témájuk), de a szóbeli fordulón gyengébb teljesítményt nyújtottak, főleg a felolvasásukkal veszítettek értékes pontokat. A Rózsák csapata lett a IV. (53 ponttal), a Pillangók az V. helyezett (51 ponttal). Felkészítő tanáruk: Farkasné Csató Katalin. VI. helyen végzett a szarvasi Vajda Péter Gimnázium csapata (50 ponttal), ők Hartay Csaba Nyúlzug című kötetének néhány versét választották. A választott költőről – személyes találkozásra is sort kerítve – minden fontos információt megtudtak, a műelemző készségüket azonban még erősíteniük kell! Felkészítő tanáruk: dr. Laukóné Adamik Edit.
Nekik is gratulálunk!
A verseny szervezői, az írásbeli és a szóbeli fordulók bírálói, értékelői örömmel nyugtázták, hogy színvonalas, jó vetélkedőt sikerült létrehozni, és a kortárs irodalom tekinthető abszolút győztesnek. A Békés megyében élő vagy ide erősen kötődő szerzőkkel a diákok közvetlen kapcsolatba is kerülhetnek, és ez hallatlanul vonzó számukra. A versenyzők egy érettségi témakörből már felkészültek: bármelyikük kihúzza a kortárs irodalmat, biztos, hogy képes lesz kiválóan kifejteni a tételét, mert ez a tudás, amit így szereztek, nem száll el. A legnagyobb hozadéka pedig ennek a vetélkedőnek az, hogy a legjobbak az irodalomértés olyan szintjéig jutottak el, amely igazi olvasóvá avatja őket, életre szólóan.
Somi Éva
A Magyar Irodalomtörténeti Társaság vezetőségi tagja